چگونه برای شروع کسب‌وکار سرمایه جذب کنیم؟
۱۳۹۹/۱۱/۰۶ تاریخ انتشار

در این مطلب راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که به شما در جذب سرمایه اولیه کمک می‌کنند. راهکار اول، در ابتدا بر مبنای رویکرد خود راه‌اندازی کار را آغاز کنید.

اگر به تاریخچه استارت‌آپ‌های موفق نگاهی داشته باشید مشاهده می‌کنید که بیشتر آن‌ها کار خود را با روش خودراه‌اندازی (Bootstrapping) آغاز کرده‌اند. واژه فوق به معنای آن است که یک کارآفرین باید در اولین گام منابع مالی که در حساب‌های بانکی مختلف خودش دارد را در یک مکان واحد جمع کرده تا بتواند حداقل سرمایه اولیه را به وجود آورد. روش خود راه‌اندازی به معنای ایجاد کسب‌وکاری با حداقل سرمایه ممکن است.

راهکار اول، متمرکز شدن روی منابع مالی شخصی

اکثر مریبان کسب‌وکار به کارآفرینان پیشنهاد می‌کنند به جای آن‌که از همان ابتدای کار به فکر وام گرفتن یا قرض کردن از دیگران باشند روی منابع مالی که خود در اختیار دارند متمرکز شوند. در این حالت اگر کسب‌وکار به سوددهی برسد؛ کار آفرین در ادامه مجبور نخواهد بود سود به دست آمده را برای بازپرداخت وام‌ها یا قرض‌های خود پرداخت کند. البته مشکلی که روش فوق دارد این است که به واسطه محدود بودن منابع مالی، توسعه استارت‌آپ‌ها با کندی همراه خواهد بود.

راهکار دوم، دریافت سرمایه اولیه از دوستان و خانواده

پیش از آن‌که به سراغ دریافت کمک‌های مالی از سوی افراد مختلف بروید، ابتدا بهتر است به سراغ دوستان و اعضا خانواده یا فامیل خود رفته و از آن‌ها درخواست کمک کنید. توجه داشته باشید که در این حالت شما باید یک طرح کاری کلی که بتواند به واسطه مزایا دیگران را ترغیب کرده تا سرمایه اولیه را در اختیار شما قرار دهند ارائه کنید. اینکار باعث می‌شود تا هرگونه شائبه و نکته ابهامی برطرف شود. در چنین شرایطی است که این افراد حاضر خواهند شد سرمایه موردنیاز را در اختیار شما قرار دهند.

 

راهکار سوم، به دنبال صندوق‌های حمایتی (دولتی، خصوصی) و سرمایه‌گذاران باشید

صندوق‌های مختلفی وجود دارند که حاضر هستند سرمایه موردنیاز را با وام کم در اختیار شما قرار دهند. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به نشانی www.insf.org از جمله این موارد است. در بعد خارجی نیز سایت‌هایی همچون کیک‌استارتر یا IndeiGoGo زیرساخت‌های خوبی برای جمع‌آوری سرمایه اولیه برای توسعه کسب‌کارها به شمار می‌روند. سایت‌هایی که در این زمینه به فعالیت اشتغال دارند بر مبنای استراتژی‌های خاص خود ارایه خدمات مالی را امکان‌پذیر می‌سازند.

راهکار سوم، به دنبال سرمایه‌گذاران محلی باشید

خوشبختانه با پشتیبانی‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده شاهد ظهور پارک‌های فناوری و مراکز رشد متعددی در سطح کشور هستیم. مراکزی که سرویس‌های خوبی در زمینه توسعه کسب‌وکارها ارائه می‌کنند. مراکز فوق یا به‌طور مستقیم به شما سرویس‌دهی کرده و سرمایه اولیه‌ای با کارمزد کم در اختیار شما قرار می‌دهند یا این‌که کسب‌وکار شما را به‌طور مستقیم در شبکه سرمایه‌گذاری قرار داده تا از این طریق سرمایه اولیه را بتوانید به دست آورید. فراموش نکنید اتاق‌های بازرگانی که در شهرهای مختلف کشور وجود دارد راهکار دیگری هستند که هم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده و هم راهکارهای جالبی برای جذب سرمایه به شما پیشنهاد کنند.

راهکار چهارم، به دنبال گرفتن وام باشید

اگر بتوانید دلایل محکم و قانع‌کننده‌ای ارائه کنید که ایده کسب‌وکاری شما هم بازارمحور بوده و هم پول‌ساز است، در ادامه می‌توانید روی کمک بانک‌ها حساب باز کرده تا پول موردنیاز را در قالب سرمایه در اختیار شما قرار دهند. تقریبا همه بانک‌های جهان منجمله بانک‌های ایرانی از کسب‌وکارهای کوچک به خوبی پشتیبانی کرده و وام موردنیاز را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

راهکار پنجم، به دنبال سرمایه‌گذاران فرشته باشید

اگر کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اید، اما اکنون در نظر دارید فناوری جدیدی را توسعه دهید به ویژه اگر منطبق با نیازهای روز بازار است، بدون شک به منابع مالی سنگینی در این زمینه نیاز دارید. سرمایه‌ای که برای پرداخت دستمزدها و دفتری که آن‌را اجرا کرده‌اید باید پرداخت شود. سرمایه‌گذاران فرشته گروه خاصی از سرمایه‌گذاران هستند که بیشتر با اصلاح سرمایه‌گذاران خطرپذیر شناخته می‌شوند. این گروه از افراد بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهایی هستند که خطرپذیر بوده اما در مقابل بالاترین سوددهی را ارائه می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر فلسفه کاری آن‌ها متفاوت از شتاب‌دهنده‌ها است. اگر این افراد احساس کنند طرح شما سودآوری بالایی دارد حاضر هستند تا رقم‌های سنگین نیز به شما کمک کنند. اما فراموش نکنید این افراد در کسب‌وکارهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند به این امید که یک یا چند مورد از آن‌ها به سودآوری برسد. تعامل این افراد با کسب‌وکارهای مختلف کار شما را کمی سخت می‌کند. این افراد کسب‌وکار شما را با نمونه‌های مختلف مقایسه می‌کنند، در نتیجه باید سعی کنید خود را متمایز از دیگران نشان دهید. اغلب این افراد به دنبال سودی 3 تا 10 برابر سرمایه اولیه خود آن هم در بازه زمانی 5 ساله هستند. در نتیجه کار کردن با آن‌ها ممکن است کمی سخت باشد.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 2.4 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg